Navýšenie výkonu motora

Zvýšenie výkonu alebo sily motora môžeme docieliť buď zásahom do konštrukcie motora samotného alebo úpravou (optimalizáciou) motorových máp riadiacej jednotky motora.
Dnes si povieme o  softvérovej úprave motorovej riadiacej jednotky (ECU) .

Položme si tri základné otázky:

  1. Prečo potrebujem navýšiť výkon u svojho vozidla?
  2. Poškodíte alebo znížime životnosť motora, keď si nechám nachipovat (upraviť) auto?
  3. Keď už som rozhodnutý pre úpravu výkonu, ako mám vybrať tú správnu firmu?

Prečo potrebujem navýšiť výkon u svojho vozidla?

Dôvodov sa ponúka mnoho.

Kúpili ste si nové alebo ojazdené auto, napríklad Škoda Fabia 1.2 TSI, 66 kW a vyrazili ste s rodinou na dovolenku. Naplnili ste kufor batožinou a treba zapriahli prívesný vozík, pretože na dovolenku je potrebné ísť poriadne vybavený.

  • Zistili ste, že výkon auta nie je dostatočný, predbiehanie je adrenalínový šport s vôňou hroziacej kolízie s protiidúcim autom. Bezpečný a rýchly rozjazd z križovatky zažívate len vo svojich snoch. Auto nespolupracuje, je lenivé.
  • Alebo proste len túžite po zmene, preferujete svižnejšie jazdu a nechcete meniť vozidlo.
  • Tiež by ste radi šetrili palivo, pretože plne vyťažené auto žerie ako tlupa hladných supov.

V najvyššej výkonovej verzii sa Fabia 1.2 TSI dodáva s výkonom 81 kW. Pritom sa jedná o úplne rovnaký motor, ako má verzia 66 kW.
Navýšením výkonu – chiptuningom – sa zlepší nielen výkon vozidla, ale hlavne krútiaci moment. Ako sa to dá dosiahnuť si podrobne popíšeme neskôr.

Bezpečný nárast výkonu s ohľadom na výkonovú rezervu motora a jeho súčasťou je o 28 kW, teda z 66 kW verzie získate 94 kW . Krútiaci moment sa zdvihne o 55 NM na veľmi komfortných 215 NM. To všetko bez zníženia životnosti motora a jeho častí.

Pri úprave sa vždy počíta s výkonovou rezervou (variant OPTIMAL chip).
Pri úprave INDIVIDUAL sa už využíva maximálny možný výkon motora a je potrebné upraviť aj konštrukciu pohonnej jednotky (podľa požiadavky zákazníka na výkon).

S variantom OPTIMAL chip sa automobil stáva užitnějším, rýchlejšia, bezpečnejšia a o 8 – 15% úspornejším.

Poškodíte alebo znížim životnosť motora, keď si nechám nachipovat (upraviť) auto?

Na internete, v servisoch autorizovaných, špecializovaných i bežných je veľa radcov laikov a radcov odborníkov, ktorí chiptuning buď odporučí s kladnou skúseností alebo s nesúhlasom zavrhnú.

Dá sa povedať, že sa delí na dva tábory:

  1. Ty, čo úpravu motorových máp v ECU preferujú. Mali možnosť užívať automobil s kvalitne vykonaným chiptuningom od profíkov a na jazdu s nachipovaným miláčikom nedajú dopustiť. Po úprave sa im pri aute zlepšila pružnosť motora, odozva plynu, zvýšila sa účinnosť na požiadavku vykonanej práce motora (nárast výkonu a krútiaceho momentu).
  2. A potom sú tu samozrejme tí, ktorí buď naleteli podvodníkom, žiadnu zmenu pri jazde nezaznamenali alebo po úprave motor nešliape tak, ako má, jeho chod je tvrdý, auto fajčí, a tým „najlepším“ bonusom je núdzový režim pri razantný akcelerácii . Nemôžeme sa vôbec čudovať, že po takej skúsenosti navýšenie výkonu razantne odmietajú.

Samostatnou kategóriou sú však tí najchytrejší, ktorí nikdy upravené auto nemali, ale prečítali si veľa názorov na internete a môžu o chiptuningu rovnú vyučovať.

Ako to teda naozaj je?

Pre správnu úpravu (chiptuning) motorových máp v riadiacej jednotke motora platia veľké množstvo pravidiel, ktoré sa musia bez výnimky dodržať, mnoho veličín, ktoré sa musia zohľadniť.
Medzi najdôležitejšie faktory, ktoré pri úprave hrajú dôležitú úlohu, patrí:

  • výrobca motora,
  • konštrukčné prevedenie motora,
  • softvérová verzia v riadiacej jednotke motora,
  • skúsenosti s daným motorom a jeho časťami,
  • najazdené kilometre,
  • výkonové rezervy motora,
  • osadenie filtrom pevných častíc (DPF / FAP) a katalyzátorom,
  • vybavenie vozidla ADBLUE systémom,
  • typ a možnosti prevodovky (u automatických prevodoviek je nutné upraviť výkonové dáta),
  • rešpektovať limitéry výkonu.
motor

Je naozaj celkom slušná horda aspektov, ktoré sa pri profesionálnom chiptuningu musí brať na zreteľ.

Ak sa úprava (chiptuning) vykoná odborne, na mieru danému vozidlu, k poškodeniu alebo zníženiu životnosti motora nedôjde .
Vozidlo bude slúžiť k radosti a spokojnosti zákazníka tak, ako slúžilo pred úpravou, ale s vyšším výkonom, lepším krútiacim momentom, nižšou spotrebou a skvelým jazdným komfortom.

Keď už som rozhodnutý pre úpravu výkonu, ako mám vybrať tú správnu firmu?

Na našom pomerne rýchlo rastúcom trhu v oblasti chiptuningu sa stále objavujú noví úpravcovia, u ktorých hrozí, že nekvalitní prácou môžu Váš automobil poškodiť.

Je naozaj dôležité vyberať starostlivo, svoje rozhodnutie neunáhliť. Nebojte sa do jednotlivých firiem zavolať alebo je navštíviť . Profesionáli Vám vždy ochotne odpovie na otázky, podrobne vysvetlí, aké sú možnosti, ako úprava konkrétneho vozidla bude prebiehať (spôsoby sa pri úpravách líšia hlavne podľa typu motorovej riadiacej jednotky).

Dobrým ukazovateľom sú aj referencie zákazníkov či spolupráca daného úpravca s autorizovanými či bežnými servismi .

Ak vyberáte firmu, pýtajte sa tiež, či kooperujú so zahraničnými úpravcovia motorov (nemeckí, anglickí a portugalskí vývojári patria k absolútnej špičke).